علامت تجارتی چون معرف کالای تاجر است امروزه اهمیت اقتصادی پیدا کرده و کسانیکه محصولات و کالاهای فروشی به بازار عرضه می کنند آن ها را با علامتی مشخص می سازند که بازرگانان دیگر حق استعمال آن علامت را در کالاهای مشابه ندارند.در حقوق ایران،حق استفادهی انحصاری علائم تجاری ویژه ی کسی است که آن را به ثبت رسانیده است(مستفاد از ماده 2 ق.ث.ع.و.ا) به ثبت رساندن علامت تجارتی،مطابق مقررات مربوطه ثبت علامت با قیودی به عمل می آید. (ماده 10 الی 13 آیین نامه اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات مصوب 1337)
الف)موجب گمراه کردن مشتریان نگردد.
ب)باید وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد.